13 juni 2011

mat i tio mil

jojo, det är långt - typ hundra kilometer - men sträckan känns inte som den största utmaningen, det är käket jag funderar mest på; hungrig jämt och mina fettdepåer är inget att skryta med

Så, vad behöver jag för att frakta mitt beniga arsle tio mil (på femton timmar, helst)? Nån pastaladdning blir det inte. Mjöl, salt och vatten brukar kallas trolldeg, varsch ja' kom' ifrån.

Fett, socker, protein och lite salt. Jag vill ha kaloririk mat, det som har högst innehåll per gram. Annars är det som inte lönt äta. Och det ska smaka smaskens för jag ska självklart ha en trevlig matupplevelse i midnattssolen, vid älven. Sen ska allt detta funka att ta med på servicecykeln.

Renköttsoppa – naturligtvis. Renkött på ben, en näve havssalt. Koka. Efter ett par timmar tar jag ur köttet, rensar bort ben och finfördelar det, silar buljongen men vid det här tillfället tar jag inte bort nåt fett och sen tillbaks med allt i kastrullen. Skala småmandeln* och låt dem puttra med till de faller sönder. Ssöttsoppan ska gå att dricka direkt ur kåsan.

Baconlindade dadlar som brynts i lite smör är så jävla gott. Salt och fet bacon blandas med en stor mängd fruktsocker från dadlarna, och mineralrika är dom. Lätt att göra, lätt att äta.

Blåbärssoppa serveras vid kontrollerna, fullsmäckad med antioxidanter. Fruktsocker och oftast tillsatt vanligt socker. Och de välsignade bären lugnar magen. (Högeffektivt om man mot förmodan skulle vara bakis nån gång.)

Spirulinagrogg – den lilla blågröna algen som egentligen är en mikroorganism. Mer näring än bränsle, innehåller det mesta kroppen behöver och vegetabiliskt protein. Smakar bäst/minst illa med jos från äpple, mango eller ananas.

Energlikakahemmagjord kola binder ihop allsköns finhackade nötter och kanske torkad frukt. Inte ett jävla e-nummer så långt ögat når.

Rosenrot – finfint gammalt lapptrix. Hittar jag en planta kan jag knapra färsk rot, men jag garderar mig med köpespiller.

Vatten – gärna från närmsta kallkälla och via gurka och vattenmelon. Kaffe, jo, några skvättar.

Sputnik? Jodå, hon gillar gurka och vattenmelon. Hennes färdkost blir råa renköttbullar med blåbär. Jag tänker mala renkött med extra mycket fett och blanda med färska eller frysta blåbär. Duger inte det får hon hämta en lämmel eller nåt i skogen.


*) små mandelpotatisar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar