18 juni 2011

står det inte i kokboken, ska det inte ner i magen

i går när jag var och handlade påfyllning till kylskåpet tittade jag mig runt i affären för att se om fler än jag ägnar sig åt att försöka urskilja och tyda innehållsförteckningar

Glädjande nog fanns en hel del kunder, som med både road min och rent skräckslagen uppsyn försökte tyda innehållsförteckningar på diverse varor. Gemensamt för alla var att de suckade, några när de ställde tillbaka varan på hyllan, andra när de gav upp och la ner den i varukorgen.

fattar inte – äter inte
Jag har förenklat läsandet till en inte bara hanterbar nivå, utan till en rent löjligt hanterbar nivå. Följer du min modell, garanterar jag att det går lättare att ta sig fram i tillsatsdjungeln.
Förenkling 1: Om jag inte förstår innehållsförteckningen, köper inte.
Förenkling 2: Om innehållsförteckningen är jättelång, köper inte. 

Inte så avancerat eller hur? Du ska känna igen ingredienserna. Jag har hitintills inte hittat nån kokbok där det står "tillsätt 2 tsk E621 och rör om" eller "strö över lite aspartam innan du serverar".

Låt mig förenkla ytterligare: Mat är eller är gjord av råvaror, som potatis respektive potatismos. Råvaror är sånt som man inte trixat med för att få till, så fort det är trixat med är det en produkt. När en produkt är gjord av bra råvaror, brukar det inte behövas några tillsatser. I somliga produkter stoppas (ofta) utfyllnadsmedel och sånt som gör att utfyllnadsmedlet ska smaka mat, självklart för att tillverkaren ska tjäna (mer) pengar.

Bara för att du inte tvärdör av en tillsats, innebär det inte att den är nyttig eller ens lämplig, som smakförstärkaren natriumglutamat och aspartam bland andra är excitotoxiska. Toxiskt – ett inte helt okänt begrepp.

Minns en gång när jag letade igenom hela charkkylen efter en smörgåsskinka fri från E621, aromer, socker, druvsocker och liknande (skit). Jag hittade en. Den var importerad, italiensk och innehållsförteckningen berättade att det var griskött och salt som ingick.

din främsta reklamplats
Har du som livsmedelsproducent rent mjöl i påsen, visa det på innehållsförteckningen. Den är din främsta reklamplats. Är du som avsändare stolt över din produkt har du inte gömt innehållet med vita bokstäver på ljusblå bakgrund, och  i minibokstäver. Så små att lupp är nödvändig.

Fjantreklam av innehåller inte-modell, tyder på att tillverkaren vill att jag ska titta på nåt annat än vad som de facto stoppats i min mat. Den utan socker skulle enligt min lagom ödmjuka mening vara tvungen marknadsföra sig som Den med kemi.

Står det inte i kokboken, ska det inte ner i magen.

1 kommentar:

  1. Fasikens vad klok du är. Kunde aldrig sagt det bättre själv, och då är jag ju ändå rätt bra på att prata. Puss från Bosse

    SvaraRadera