26 aug. 2013

tack för kaffet, sj ab baklänges

klockan 06.30 på ett nattåg i norr 

öppnar dörren till restaurangvagnen, det doftar nybryggt, servicetrollet står och sippar hett kaffe en pappersmugg – jag kraxar fram ett hej

hon tittar på mig över kanten på muggen, säger: men vi har inte öppnat än, vi öppnar sju

nu är jag framme vid disken, inom armlängds avstånd står en full kanna – undrar vad hon gör om jag tar den och går?


–god morgon på dig med



klockan 07.01 på samma nattåg i norr


en kaffe, tack

tjugo kronor

klockan 07.17 gissa på vilket nattåg i norr

hämtar påtår

stör ynglingen, servicetroll 2 som sitter där bakom och äter frukost, med en fråga om vanligt vatten (till Sputnik)
 

han hasar fram till mig vid kassan: va?
 

har du vanligt vatten?
 

han tittar på mig som om jag vore en less lappkäring och säger: vatten? eh?
 

ja, sån där tetra som brukar finnas
 

jag kan inte låta bli att stirra på matresterna han har runt munnen, han fortsätter: det får du fråga mina kollegor om 

du menar när nån av dem passerar?
 

näe, de sitter där borta i sin kupé
 

jag tar min påtår och går tillbaka till Sputtan istället
 


–och tänk, vi är bara en kvart försenade men det är "en preliminär tid och den kan komma att ändras"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar