25 okt. 2012

tycka jurist trist (I)

jag förstår inte de två jurister som ska ansvara för bouppteckningen efter min pappa, en av stötestenarna är att jag vill veta vad som ingår i deras uppdrag och vad det kommer att kosta

mejldialog:

det finns väl en överenskommelse, ett avtal eller kanske en bekräftelse?
–Gällande vårt uppdrag så upprättar vi inget skriftligt avtal med våra uppdragsgivare. Hans och Greta* besökte oss personligen i samband med att de bokade begravningen och gav oss uppdraget muntligt. Uppdraget vi erhöll var att förrätta bouppteckning i dödsboet efter din far.
ja, och vad innebär det, vad kommer ni att göra och vad kostar det – peng och  plan?
–Vi jobbar oftast med människor i sorg. När vi erhåller uppdraget brukar det inte vara en fråga om pris men om min uppdragsgivare frågar så självklart informerar jag om detta. Alla mina priser står på min hemsida också.
När vi träffas och håller bouppteckningsförrättning informerar jag mina klienter om hur bouppteckningsförfarandet går till, tidsplan och vad de bör tänka på när de sedan skall avveckla dödsboet. Vi försöker underlätta för våra kunder så mycket som möjligt för att göra en svår och jobbig process så enkel och smärtfri som möjligt.
just för att ni jobbar med människor i sorg, trodde jag att ni såg till att överenskommelser formaliserades/bekräftades – men det är ju jag det

(mejlandet började 8 okt – har inte fått svar på min kommentar, har ännu inte sett nåt avtal)

fortsättning följer....

*) Hans och Greta heter, båda två, något annat i verkligheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar