9 aug. 2011

gå över ån efter vatten

Gå över ån efter vatten. – Att göra någonting på ett krångligare sätt än det behöver vara. Även som ordspråk; "Gå inte över ån efter vatten", "Gå inte över ån för att hämta vatten".*

Stockholms stad har den goda smaken att planera träd. Alla di sma famnas av gröna bevattningssäckar som hjälper dem att etablera sig och överleva. Kranvatten eller sjövatten? Stockholm, Europas miljöhuvudstad 2010.

Både staden och privata aktörer sprider skönhet och väldoft bland asfalt och betong genom ett antal vackra säsongsplanteringar. Alla ska vattnas. Kranvatten eller sjövatten? Både i offentlig och privat sektor finns fina, tidsenliga miljöplaner. Dokument som berättar vilka miljömål man har och hur de ska uppnås.

Praktiskt miljöarbete... inte!
Som här, vid en av båtklubbarna längs Årstaviken, en ung kvinna har dragit med en slangpirra gjord för ändamålet, hon står och vattnar. När jag framför min förhoppning om att det vattnas med sjövatten och inte med kranvatten, upplyser hon mig att inte fungerar med sjövattnet för det är bräckt. (döh?!)


"näe, det går inte, det är bräckt vatten"

...och här, vid Liljeholmskajen släpar två tjejer ut vattenkannor och hinkar från husen ända fram till kajkanten där blomlådorna står. Vattnar ni med sjövatten eller kranvatten, frågar jag den närmsta tjejen. Hon ser lite tveksam ut, jag ler så vänligt som bara jag kan när jag väntar på att nån ska falla i fällan, och
svarar: Kranvatten. Knaaaasigt, säger jag, pekar ner mot vattnet och flinar.

knaaasigt

På Långholmen finns kollinotter; frodiga odlingar, små stugor, doftande blommor. Vid en av kranarna står en skylt: Vi vattnar med sjövatten! Det finns hopp.



*) Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar