24 dec. 2011

dan efter dan före dan

inte mycket till dag, egentligen, det blir afton vid tre, denna 24 december 2011 – med  Venus väster och Jupiter i öster, vandrar vi en mil i en magisk stad

solnedgång från centralbron

passerar båtarna på norr mälarstrand, ser in i en kajuta; kalle och hans vänner på teve, för andra gången i mitt liv tittar jag inte, förra gången var 1978, inser att jag inte bryr mig men tomten – en vintersaga på svt om några timmar är i en klass för sig

det är ganska mycket bilar ute men det sitter bara en person i varje bil – kanske eftersläntare som ska sluta upp för julfirande nånstans

ser förvånansvärt många ensamma män på promenad, det brukar annars mest vara kvinnor vi möter när vi är ute och traskar, kryssar mellan en massa fotograferande asiatiska turister, några cyklister passerar och en rullskidåkare, som får en rejäl julskällning av Sputnik och Kotte, förstås

förbluffad lyssnar jag på fågelkvitter, ler och minns att jag ska hänga ut lite talgbollar

lite senare dejt på lokal, vi hedningar som inte firar denna kristna högtid, eller kanske inte har jul med barnen, eller inte orkar någon norénsk släktsoppa – oavsett anledning, blir det lika vänligt och varmt som vilken lördag som helst

men först en julmust och några mandariner till

– god julefrid på sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar