12 jan. 2012

gå och handla

har precis gjort en repa till min livsmedelsbutik, den är ganska bra – trevlig personal och mandelpotatis från norrbotten i lösvikt, det skulle också jag ha om jag drev en butik men där slutar likheterna, tvärt

i min butik
  • finns bara mat som inte innehåller en massa kemikalier, kanske blir lite glest med hel- och halvfabrikat men det kan jag leva med, och lever antagligen lite längre och friskare just därför
  • finns varor efter säsong, odlade så nära som bara är möjligt – du kommer aldrig kunna välja mellan äpplen från södra halvklotet och äpplen från Sverige, eller köpa färska jordgubbar i januari
  • är de frysta bären inte plockade i långtbortistan, utan är svenska, plockade av människor som fått rimlig ersättning
  • är varor från andra delar av världen inköpta under respektive säsong, ofta rättvisemärkta och alltid miljösmart fraktade – jag gör inga affärer med storfinansen eller matindustrin
  • kan du köpa kött, fisk och fågel som levt ett naturligt liv och slaktats på ett värdigt sätt
  • behöver du inte gissa dig fram till vad det står på innehållsförteckningen, den finns på hyllkant, kort och koncis, med stora fina bokstäver
  • kan du inte räkna med billig mat, billig mat är det dyraste som finns – på alla sätt – bra mat, producerad och hanterad med respekt, kostar pengar
i min butik är du helt sonika hänvisad till det jag valt att ta in, du skulle å andra sidan inte behöva bry dig om nåt mer – jag skulle ha gjort konsumentkontrollen åt dig, du behöver bara plocka varuvagnen full och betala i kassan vid utgången

– all makt till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar