18 juni 2012

sommarvistet

från p-gläntan ner mot stugan
efter dryga åtta månaders mejlande, tjatande, trixande och fixande fick jag då änteligen klartecken från skogsbolaget

tomten där resterna av morfars gamla jobbarkoja står, styckas av och tillhör nu Lindström

mitt i skogen, åttiofyra mil från knivsöder, sjutton kilometer från adak och närmsta affär, åtta hundra meter från närmsta granne (det finns två) och tre meter från vattnet

ingen detaljplan så långt ögat når, ingen el, inget varmvatten, inget avlopp

här blir det bastu, matkällare, utedass, flytbrygga, uteplats för eld och matlagning, litet förråd och så småningom ett jävligt smart litet hus

en båt, en cykel, en epa-traktor, en flakmoppe

förhoppningsvis framgent sommarhyra ett par lappgetter, några höns, ett par bikupor

jag kan gå en sväng in i norrbotten om jag vill, men varför göra det när jag kan stanna i västerbotten?

ingen har vägarna förbi, ingen

här var jag med morfar och fick nykokt småabbarrn till frukost

–och Sputnik får vakta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar