30 maj 2011

oooh, vad det är kul att jobba gratis

Undertecknad är vad som i den moderna världen kallas content writer. Jag ska med en begränsad, och till viss del fördefinierad, mängd ord skriva artiklar som gör att kundens sajt blir indexerad på vissa nyckelord av sökmotorerna och därmed har möjlighet att placera sig högre upp i träfflistorna.

Det är en sysselsättning som passar mig utmärkt, jag tror det beror på att jag är lapp och erkänt fåordig (jo, för fan så är det) och tillhör den grupp av människor som inte hade några problem få fram meddelandet med de två hundra nittio tecken som fanns till förfogande i sms-begynnelsen.

I SEO-världen läggs inte alltid någon vikt vid att dessa sökordartiklar ska ha något läsvärde eller ens vara läsbara, det är dålig stajl, enligt min professionella bedömning. Det handlar nog till stor del om vad dessa artiklar får kosta eller rättare sagt hur stor vinst SEO-företaget ska ha. Slutkund betalar nog ur mitt perspektiv en rimlig summa oavsett vad jag sen som skribent/underleverantör får.

Förra veckan fick jag ett nytt content-uppdrag som underleverantör, naaaajs, och betalningen cirka trettio kronor per artikel (enligt satt modell, och en eller ett par arbetstimmar i snitt). Trettio kronor inklusive skatt sociala avgifter och moms, alltså. Inte naaaajs. Jag avböjde och hälsade SEO-företaget välkommet tillbaka när budgeten var åtminstone femton gånger större. Jag lär inte höra av dem igen.

Det går faktiskt att få människor att leverera texter till den oförskämt låga ersättningen. Slutkunden ser inte alla artiklar och mycket skrivs i länder med helt andra lönenivåer, och språkkunskaper (i svenska).

Inte bara jobba gratis, utan kanske till och med gå back
Undrar om det kallas lönedumpning när Maud Olofsson engagerar tusentals kvinnor för att representera kvinnors företagande och entreprenörskap för att blogga och vid åtminstone fyra gånger per år vara tillgängliga för skolträffar, informationsmöte eller vad det nu månde vara. (Behövs inte fler karlar som egenföretagare, eller ville de inte jobba gratis?) Lägg till detta att kvinnor som är egenföretagare ofta har djävligt lusigt betalt, och att vår nuvarande regering gärna lägger över den sociala tryggheten på enskild individ (a-kassa, pension, sjukpeng) genom att locka folk till egenföretagande  så har vi en soppa som lämnar ruskigt dålig eftersmak.

Tänk på hur många delar din timpenning ska täcka nästa gång du blir "erbjuden" att bli egenföretagare och fakturera istället för att bli eller fortsätta vara anställd (a-kassa, pension, sjukpeng, företagsförsäkring, dator, telefon, abonnemang, friskvård, sjukvård, hälsokontroller, skrivbord och bra stol, skrivare och säkert mer beroende på vad du gör).

Jo, det är kul att vara egenföretagare – men inte så kul att jag vill betala för att vara det.

– Direktör Lindström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar