11 maj 2011

tio mil i midnattssol – lapland ultra

Trycker på "betala". Undrar om det är så att nån sladd faktiskt är feldragen i pannrummet när man (jag) betalar fem hundra kronor för att få springa tio mil, när man (jag) kan få kuta betydligt kortare sträckor alldeles gratis..?

Denna intrikata frågeställning kommer vi (jag) att beröra flertalet gånger under de sex veckor som är kvar till loppet, ultramaran, går av stapeln hemma i norr. I Adak. De trakter där mormor Mimmi slog skrubb-Hulda i en skidtävling för bortåt hundra år sedan.

Hur laddar man upp för hundra kilometer? Knappast genom att ta några tiomilarundor, i alla fall, så mycket vågar jag påstå. Men jag började med att dubbla min dagsdos, öka från sju till tio kilometer per dag till femton–tjugo när jag för ett par veckor sedan började planera. Och öva på att springa med mat i magen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar