5 juni 2011

vem strippar för kungen?

undertecknad är en gammal, avdankad partyprinsessa som på den tiden det begav sig träffade både den ena och den andra ute i vimlet

nu (först) presenteras "sanningar" om kungens förehavanden,  jag har inte brytt mig så mycket – är helt enkelt inte intresserad, eller särskilt förvånad att en maktens man pekas ut som just en sådan, bristande respekt för andra människor är enligt min lagom ödmjuka mening, frekvent förekommande vid diagnosen mullig mansgris

när debatten landar i min dator, via facebook-gruppen Vafan, låt Kungen gå på strippklubb kan jag inte låta bli att fundera lite

vem tjänar på detta
varför nu? vilken är agendan? pengar, uppenbarligen, det är visst en fet prislapp på bilderna från porrklubbsbesöket – ett besök? flera besök? är det ett hemligt mystiskt sällskap, som vill avsätta den gamle monarken till förmån för tronföljaren?

folkvald eller monark – monark och folkvald
han, stackarn, som trodde toppless var högsta mode för tillfället och inte förstod att han satt på strippklubb – Rosengren – han fick avgå, och vår monark är på sätt och vis folkvald han med, eftersom vi i demokratisk ordning enats om att vi ska ha ett kungahus

yttrandefrihet
jag är nöjd att fb-gruppen kommit till, att det utan risk för liv och lem går att göra sånt här i landet, att vi har ett sånt klimat i Sverige är skitaläckert – heja heja! Mindre nöjd är jag med att debatten landar i ställningstaganden för eller emot, enligt mitt ödmjuka sätt att se det bör debatten handla om (trumma, trumma) gemensamt ansvar för männskors värde

karriärval
skulle alla dessa 115 757, som i dag gillar fb-gruppen vara lika positiva om det var deras barn som strippat för kungen? är det okej så länge det är kungen, ungen strippar för? strippa är inte ett karriärväg som tas upp särskilt ofta vid studievägledning, inte prostituerad heller...

människosyn
lika självklart som vi ska sköta oss snyggt i vår granskning av folkvalda och andra som i olika sammanhang representerar oss, lika självklart är det att dessa våra representanter sköter sig snyggt och för sig med värdighet

jag bestämmer
jag betalar deras lön och har hur mycket som helst att säga till om – inte minst när jag går till valunorna vart fjärde år – inte minst för att vi har yttrandefrihet och jag kan göra ett blogginlägg som detta

1 kommentar:

  1. Håller med direktören. Vem kände INTE till att det finns en koppling mellan män-makt-pengar och unga kvinnor-porr-prostitution? Varför alla dessa tappade hakor?

    Och for the record, Rosengren fick förvisso avgå, men han var snabbt tillbaka - som minister!

    Slutligen. Facebookgrupper, kom igen! Jag-går-med-i-en-grupp-för-att-jag-hatar-barnporr-och-vill-utrota-svält-och-krig-och-har-därmed-visat-vilket-stort-ansvarstagande-hjärta-jag-har-grupper. Måste gå och hälsa på Gudrun.

    SvaraRadera